the projectThe artistically, politically and socially fascinating period of transition from Tsarist Russia to the Soviet Union under Stalin is the source of the works on Roger Woodwards new recording, Music of the Russian Avant-Garde (1905-1926). After Woodwards successful re-release of the Preludes and Fugues op. 87 by Shostakovich (Celestial Harmonies 14302-2), dating from 1975, here follows a new recording with a review of little-known compositions that Woodward had kept in mind since his student days in Warsaw in the early '70s. At that time, he succeeded in getting access to rare works, often almost lost, from the hands of Lina Prokofieva, Prokofievs widow, and the archives of the Polish Radio. These include three exquisite preludes by the son of Alexander Skryabin, Julian, who composed these shortly before his death at the young age of eleven when he had already been a prolific composer. Until his studies of philosophy at Marburg Phillips University around 1909, Boris Pasternakbetter known as the author of Dr. Zhivagohad mainly been active as a composer. This is music with the greatest conceivable span of emotion, from echoes of the late Romantic period to an anticipation of Western European contemporary music that was to follow later in the 20th century, with elements of Russian sacred music of the Znamenny chanting and synthetic chords (sintetakkord), as in the work of Roslavets, and influences of esoteric schools of thought, as they had come to be expressed in the theosophical ideas of the time. The recital includes works by Nikolai Obukhov (1892-1954), Aleksandr Skryabin (1872-1915), Julian Skryabin (1908-1919), Boris Pasternak (1890-1960), Aleksandr Mosolov (1900-1973), Nikolai Roslavets (1881-1944) and Aleksei Stanchinskiy (1888-1914). Woodwards extensive booklet essay gives a good insight into the life and art of the time. ----------------------------------------------------------------------------------------- Die künstlerisch wie politisch und sozial faszinierende Periode der Übergänge vom zaristischen Russland bis zur Sowjetunion Stalins stellt die die Quelle der Werke auf Roger Woodwards neuer Aufnahme MUSIC OF THE RUSSIAN AVANT-GARDE (1905-1926) dar. Auf Woodwards erfolgreiche Wiederveröffentlichung der Präludien und Fugen von Schostakowitsch (Celestial Harmonies 14302-2) aus dem Jahr 1975 folgt nun in einer Neuaufnahme ein Rückblick auf weitgehend unbekannte Kompositionen, die Woodward seit seiner Studienzeit in Warschau Anfang der '70er Jahre begleitet hatten. Damals gelang es ihm, Zugang zu seltenen Werken, oft nur handschriftlich existierend, aus der Hand von Lina Prokofieva, der Witwe Prokofievs, und dem Archiv des polnischen Rundfunks zu bekommen. Dazu gehören drei erlesene Präludien des Sohns von Alexandre Skryabin, Julian, der kurz vor seinem Ableben als elfjähriger bereits ein profilierter Komponist war. Boris Pasternak, eher als Autor von Dr. Schiwago bekannt, war bis zu seinem Philosophiestudium an der Marburger Phillips-Universität um 1909 vorwiegend als Komponist tätig gewesen. Es ist Musik mit größter denkbarer Spannweite, von Echos der Spätromantik zu einer Vorwegnahme der späteren zeitgenössischen Musik Westeuropas mit Elementen aus der russischen geistlichen Musik des Znamenny-Gesangs und zu synthetischer Akkordik (sintetakkord), wie sie im Werk von Roslavets erscheint, sowie Einflüssen aus esoterischen Denkrichtungen, wie sie im theosophischen Gedankengut der Zeit zum Ausdruck gekommen waren. Ein von Woodward verfasster Essay gibt einen guten Einblick
in Leben und Kunst der Zeit. tracklist
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