Classic FM Magazine, November 2006 / BBC Review Roger Woodward, July 2007

AUSTRALIA'S DOYEN OF CLASSICAL MUSIC RETURNS TRIUMPHANTLY TO THE RECORDING STUDIO

Roger Woodward's first recording of the complete Chopin Nocturnes released by Celestial Harmonies

After a five-year creative sabbatical, the grey eminence of Australian classical piano returns to the recording studio with his first complete recording of Chopin's Nocturnes. A life-long search for the 'sacred cantilena' (Woodward) has found its fulfillment in a passionate interpretation of the music at the heart of European romanticism.

A recording made with infinite care, on a hand-picked Hamburg Steinway D with ivory keys, by one of Germany's leading producer/engineers, Ulrich Kraus of Munich. Taking the music back to near where it came from more than 150 years ago, it also makes a convincing case for the timelessness of these 21 pieces which had been part of Woodward's life for some decades now. Going back to his early studies at Sydney University, then in Poland and the U.K., then turning from student into teacher at San Francisco's renowned State University, the Chopin Nocturnes had been a core element of Woodward's repertoire, and Woodward's ever-intense reflection on music and life.

At the age of 63, at the height of his creative powers, this recording captures him in an introspective, inward-looking, mature mood. This not just steel-fingered virtuosity, it's looking deeply into the hidden layers of these remarkable works, trying to sound out what it all means, reading between the lines, listening to the silence between the notes, playing it all in the most thoughtful way. It avoids the obvious, it looks for understanding rather than outward effect. It is poetry in a larger sense, it sees Chopin above all as poet, his expression as universal, reaching beyond music; Chopin's contemporary, the German poet Heinrich Heine, thus saw Chopin as someone from the 'dream realm of poetry' where all the arts converge.

Why did it take this long to record all the Nocturnes? 'It takes that long', is Woodward's clear and convincing reaction, and: 'Chopin gives us the questions but he doesn't give us the answers'.

After days of intense concentration, producer/engineer Ulrich Kraus comments: 'One hears in every note he plays, how much thought he had given it'. As for Woodward himself, he says: 'Somehow I'm not playing them anymore; they are now playing me.'

More about Roger Woodward at: www.rogerwoodward.com

EINE GRAUE EMINENZ DER KLASSIK REÜSSIERT MIT CHOPINS NOCTURNES

Nach fünfjähriger kreativer Pause legt Roger Woodward, 63, sein Debut bei Celestial Harmonies vor: Seine erste Gesamtaufnahme der Chopin-Nocturnes (14260-2), sorgfältigst produziert von Ulrich Kraus in dessen Studio nahe Münchens im Januar 2006.

Woodward, seit 3 Jahren Professor für Klavier an der hochgerühmten San Francisco State University, gehört zu der ersten Generation der Musiker Australiens, denen eine weltweite Karriere gelang. Namen wie John Williams oder Simone Young, Joan Sutherland dokumentieren den kreativen Rang der südpazifischen Nation.

Woodward war in jungen Jahren ein Senkrechtstarter. Zu seinen frühen Förderern gehörte niemand geringeres als Swatoslav Richter. Von Leipzig Gewandhaus, New York, Los Angeles and Israel Philharmonics, Orchestre de Paris, Cleveland Orchestra, Philharmonia London orchestras and European Community Gustav Mahler Jugend-Orchester, mit Dirigenten wie Claudio Abbado, Pierre Boulez, Charles Dutoit, Eliahu Inbal, Eric Leinsdorf, Lorin Maazel, Sir Charles Mackerras, Sir Roger Norrington, Kurt Masur, Zubin Mehta, Edo de Waart oder Hans Zender. hat er mit vielen bedeutenden Orchestern und großen Dirigenten unserer Zeit musiziert. In deutschen Rundfunkarchiven schlummern große Aufnahmen aus den 70er Jahren, z.b. mit Werken von Yannis Xenakis oder Morton Feldman. Unten anderen haben ihm Toru Takemitsu und Arvo Pärt Werke gewidmet, und Woodward hat die einzige Gesamtaufnahme des Klavierwerks von Takemitsu aufgenommen.

Woodward Rückkehr in die Öffentlichkeit ist eine reife, eine abgeklärte, besinnliche - ein Stil also, der sich harmonisch den Anforderungen der Chopinschen Nocturnes beugt. Hier spielt ein gereifter Musiker sie auf seine Weise; das Resultat einer lebenslangen Suche nach dem Wesentlichen, dem Inneren, dem Bedeutsamen. Dies ist keine laute Virtuosität mit stählernen Fingern, auf Effekt bedacht - nein, dies ist eine eher stille, bescheidene, in sich gegangene Deutung, allem Oberflächlichen abhold.

Kraus hat es auf einem sorgfältig ausgewählten Hamburg Steinway D mit Elfenbeintasten so aufgenommen, wie es der Musik und ihrer Interpretation entspricht: sensibel und klar. Auch hier fehlt jede Hascherei nach äußeren Effekten. Kongenial könnte man die Zusammenarbeit von Musiker und Tonmeister nennen.

"Als ich seinen Debussy gehört habe, war ich im Himmel"
(Wilfried Schäper, Radio Bremen)

"Sensibel, aber doch kraftvoll - ein genialer Musiker"
(Hans Otte)

tracklist

  Disk 1  
  Trois Nocturnes Opus 9 (1832)  
1 B flat minor 6'07"
2 E flat major 6'15"
3 B major 6'34"
  Trois Nocturnes Opus 15 (1833)  
4 F major 5'07"
5 F sharp major 3'44"
6 G minor 5'56"
  Deux Nocturnes Opus 27 (1836)  
7 C sharp minor 5'30"
8 D flat major 6'29"
  Deux Nocturnes Opus 32 (1837)  
9 B major 5'49"
10 A flat major 5'59"
  Total Time: 58'17"
     
  Disk 2  
  Deux Nocturnes Opus 37 (1840)  
1 G minor 7'32"
2 G major 7'09"
  Deux Nocturnes Opus 48 (1841)  
3 C minor 6'27"
4 F sharp minor 7'37"
  Deux Nocturnes Opus 55 (1844)  
5 F minor 5'07"
6 E flat major 5'14"
  Deux Nocturnes Opus 62 (1846)  
7 B major 8'41"
8 E major 6'15"
9 Nocturne Opus post. (1827?)  
  E minor 4'01"
10 Lento con gran espressione  
  [Nocturne] Opus post. (1830)  
  C sharp minor 4'08"
11 Nocturne Opus post. (1847/8)  
  C minor 2'49"
  Total Time: 65'55"